صدور گواهینامه HSE
نوشته شده توسط : yasamin

 برای پیمانکاران به چه صورت است ؟ شرکتهایی که از گواهینامه HSE برخوردار هستند بیانگر این امر هستند که کلیه الزامات مربوط به ایمنی و بهداشت شغلی پرسنل خود و همچنین الزامات مربوط به محیط زیست را رعایت می‎‎نمایند. گواهینامه HSE ترکیبی از دو استاندارد سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ایی OHSAS18001 و سیستم مدیریت زیست محیطی ISO14001 محسوب می‎‎شود.

گواهینامه HSE چیست؟
HSE – MS کوتاه شده عبارت Health, Safety & Environment Management System به معنای سیستم مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست می‎‎باشد. گواهینامه HSE-MS به منظور اعلام دو استاندارد سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای OHSAS18001 و سیستم مدیریت زیست محیطی ISO14001 صادر می‎‎شود.

شرکتهایی که از گواهینامه HSE برخوردار هستند بیانگر این امر هستند که کلیه الزامات مربوط به ایمنی و بهداشت شغلی پرسنل خود و همچنین الزامات مربوط به محیط زیست را رعایت می‎‎نمایند. گواهینامه HSE ترکیبی از دو استاندارد سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ایی OHSAS18001 و سیستم مدیریت زیست محیطی ISO14001 محسوب می‎‎شود.

 

 

صدور گواهینامه HSE برای پیمانکاران
موسسات زیادی هستند که اقدام به صدور گواهینامه HSE می‎‎کنند که بر اساس سفارش متقاضیان صورت می‎‎گیرد. بسیاری از این گواهینامه‎ها‎‎ توسط مراجع اعتبار دهنده اعتباردهی نمی شوند چرا که سیستم مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست یک مدل سیستم مدیریتی به شمار می‎‎رود و در صورتی که شرکت پیمانکاری بخواهد این گواهینامه را اخذ نماید، باید دو استاندارد سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ایی OHSAS18001 و سیستم مدیریت زیست محیطی ISO14001 را نیز داشته باشد.

برای طراحی و پیاده سازی سیستم مدیریت HSE شرکت‎ها‎‎ی پیمانکاری بهتر است ابتدا سیستم مدیریت کیفیت ISO9001 نیز طراحی و پیاده سازی شود، به این دلیل که وجود اشتراکات اساسی بین این سه استاندارد موجب می شود تا هزینه‎ها‎‎ کاهش یابد.

 

صدور گواهینامه HSE برای پیمانکاران

 

مزایای استقرار سیستم مدیریت HSE برای پیمانکاران
افزایش خدمات رسانی و بازدهی بیشتر
تنزل زیان‎ها‎‎ی مستقیم و غیر مستقیم حوادث
کاهش میزان خطرات ایمنی، بهداشتی و زیست محیطی
شناسایی و ارزیابی تمامی عوامل زیان ده شرکت پیمانکاری
شناسایی و ارزیابی خطرات احتمالی در محیط و کاهش ضایعات
کاهش عواقب بلند مدت در زندگی کارکنان با کاهش صدمات جانی و نقص عضو
جلوگیری از خسارتهای مالی، اسیب‎ها‎‎ی انسانی، تنزل کیفیت و صدمه رسانی به محیط زیست
کمک به حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی‎های زیست محیطی شامل آلودگی آب ، خاک و هوا
ترغیب پرسنل برای افزایش اعتماد آنها نسبت به مدیریت به واسطه تلاش برای ایجاد محیط کاری ایمن

برای اخذ گواهینامه HSE در شرکت‎ها‎‎ی پیمانکاری به جهت اینکه عوامل خیلی زیادی در گرفتن گواهینامه HSE دخیل هستند، فرایند اخذ گواهینامه HSE متناسب با نیاز واقعی شرکت صورت می‎‎گیرد.

 

 

عوامل دخیل در اخذ گواهینامه HSE عبارتند از :
تعداد پرسنل درگیر با فرایندها
تعداد ایستگاه‎ها‎‎ی شرکت پیمانکاری
وجود یا عدم وجود رقبای پیمانکاران متقاضی
سطح توقع کارفرمایان و مشتریان از پیمانکاران
نیاز واقعی شرکت متقاضی از دریافت گواهینامه HSE
حجم فرایندهای شرکت متقاضی اخذ گواهینامه HSE
میزان خدمات رسانی و زمینه فعالیت شرکت پیمانکاری
میزان آگاهی پیمانکاران شرکت متقاضی گواهینامه HSE
میزان پیاده سازی واقعی سیستم مدیریت ایمنی، بهداشت حرفه ایی
فرهنگ تفکر ایمنی، بهداشت شغلی و مسائل زیست محیطی شرکت پیمانکاری

هدف از اخذ گواهینامه HSE پیمانکاران
هدف از صدور گواهینامه HSE برای پیمانکاران ارایه یک شیوه هدفمند بر پایه استانداردهای موجود برای حصول اطمینان از اینکه مخاطرات بالقوه و بالفعل موجود در زمینه ایمنی، بهداشت و محیط زیست به شکل نظام مند تعیین و بطور موثر مدیریت می گردند.

گواهینامه HSE بخشی از نظام مدیریت کل جاری در سازمان است که برای توسعه، اعمال، دستیابی، بررسی و حفظ خط مشی ایمنی، بهداشت و محیط زیست تلاش می کند تا روش‎های اصول مدیریت ریسک‎ها‎‎ی ایمنی، بهداشت و محیط زیست مربوط به فعالیت‎ها‎‎ی شرکت شود.


CE چیست ؟

CE چیست و چه مزایایی دارد؟
یکی از نشان‎ها‎ی استاندارد سازی CE ‎ می‏‎باشد که هدف از آن ایجاد هماهنگی اجباری در بسیاری از محصولات تجاری و صنعتی که در سطح اروپا (منطقه اقتصادی اروپا یا EEA) تولید یا به فروش می‌رسند،‎ می‏‎باشد
CE چیست؟
تمام کالاها و محصولاتی که توسط شرکتها و کارخانه‎ها‎ تولید‎ می‏‎شوند نیاز به دریافت مجوز استانداردسازی‎ می‏‎باشند. یکی از نشان‎ها‎ی استاندارد سازی CE ‎ می‏‎باشد که هدف از آن ایجاد هماهنگی اجباری در بسیاری از محصولات تجاری و صنعتی که در سطح اروپا (منطقه اقتصادی اروپا یا EEA) تولید یا به فروش می‌رسند،‎ می‏‎باشد. CE نشان دهنده اختصار نیست و چیزی را نشان نمی‌دهد. واژه اختصاریCE کوتاه شده عبارت فرانسوی «Communauté Européenne» به معنای «مورد قبول اروپا»‎ می‏‎باشد. کالاهایی که از نشان CE برخودار‎ می‏‎باشند، به این معناست که از نظر سلامت، امنیت، مضر نبودن برای جسم انسان و طبیعت مورد بررسی و آزمایش قرار گرفته اند.

در صورتی که تولیدکننده در خارج از اروپا باشد، علامت CE یک خود اظهاری از جانب تولیدکننده یا وارد کننده، مبنی بر اینکه محصول مورد نظر، الزامات اروپا را رعایت کرده،‎ می‏‎باشد. در صورتی که محصولات در اروپا بفروش برسند، در آن صورت الزاماً نشان CE را باید از اروپا دریافت نموند. در اغلب موارد محصولاتی که نشان CE دریافت‎ می‏‎کنند، لازم نیست که توسط یک سوم تحت آزمون قرار بگیرد.

 

 

سوء استفاده از نشان CE
گاهی برخی از شرکتهای تولیدکننده از نشان استاندارد CE به نفع محصولات خود سوء استفاده‎ می‏‎کنند. نشان CE‎ می‏‎تواند کوتاه شده عبارت «China Export» به معنای صادرات کشور چین نیز باشد که بسیاری با این عنوان سعی در استفاده از نشان CE‎ می‏‎کنند. برای این منظور، کمیسیون اروپا تلاش کرده تا نشان CE را به یک نشان تجاری تبدیل و با مقامات چینی برای اطمینان از مطابقت کالاهای ساخت این کشور با استانداردهای اروپایی مذاکره نماید.

 

چگونگی دریافت استاندارد CE
اخذ نشان CEبستگی به دو مرحله ارزیابی اسناد و مدارک و آزمایشهای فنی بر اساس استانداردهای هماهنگ شده اروپای متحد دارد. همچنین طی کردن مراحل زیر CE ضروری‎ می‏‎باشد:

 

تهیه مدارک و اسناد مورد نظر شامل تشریح مشخصه‎ها‎ی محصولات، نقشه‎ها‎ی فنی محصول، اسناد دال بر رعایت الزامات اساسی، آنالیز خطر، ارائه نتایج آزمایشهای انجام شده بر روی محصول توسط تولید کننده، تهیه دستورالعمل محصول به زبان یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا.
انجام آزمایش‎ها‎ی فنی مطابق با نمونه‎ها‎ی محصولات که پس از تایید مدارک توسط کارشناسان ذیربط مطابق با استانداردهای هماهنگ شده اروپایی متحد صورت‎ می‏‎گیرد. همچنین بر اساس نوع محصول در محل تولید و یا در آزمایشگاههای شرکت گواهی دهنده آزمایشات دیگری انجام‎ می‏‎شود. پس از دریافت آزمایش‎ها‎ و دریافت جواب تاییدیه، گواهینامه تطابق نمونه‌ از شرکت گواهی دهنده اخذ‎ می‏‎شود.
تهیه «یک اظهارنامه تطابق محصول»، جهت اعلام تطابق محصولات تولیدی با نمونه محصول آزمایش شده، تضمین عدم احتمال خطر برای مصرف کننده و همچنین ذکر موسسه گواهی دهنده در این مرحله صورت‎ می‏‎گیرد. این اظهارنامه باید توسط تولید کننده و یا نماینده مجاز وی در اتحادیه اروپا تهیه و امضاء گردد. از نظر قانونی، تولید کننده بواسطه این اظهارنامه‎ی اتحادیه اروپا، کلیه مسئولیتهای محصولات خود را به عهده‎ می‏‎گیرد.

پس از طی مراحل مذکور، تولید کننده نشان CE را دریافت و‎ می‏‎توان آن را بر روی محصولات خود درج نماید.





:: بازدید از این مطلب : 46
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 6 مهر 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: